Bredband och TV

2018 utrustades huset med ett fibernät med optiska fiberkablar in i varje lägenhet. Allt sedan dess kan vi njuta av snabbt och störningsfritt internet och TV.

Bredband och TV

Föreningen har ett gruppavtal gällande 1000/1000 Mbit/s fiberbredband till samtliga lägenheter i fastigheten. På ett anslag i trapphuset finns aktuella uppgifter om operatör samt supportnummer vid driftstörningar. Observera att faktureringen för detta abonnemang sköts centralt och inte ska betalas av lägenhetsinnehavaren direkt.

Här finns möjlighet att köpa TV-tjänster via fibernätet. Se till att filtrera på TV-tjänster så du inte råkar köpa ett abonnemang med bredband eller bredband och TV eftersom du redan har bredband via föreningens gruppavtal. TV-tjänster du beställer faktureras till och betalas av dig som lägenhetsinnehavare. I dagsläget har föreningen fortfarande kvar ett grundutbud av TV-kanaler via Tele2-nätet (tidigare Comhem) och Coax-uttaget (kabel-TV) som går bra att använda om du vill, det bekostas av föreningen centralt.

Utrustning

Fiberomvandlare i hallen
I hallen sitter en fiberomvandlare i ett plåtskåp. Den omvandlar den optiska fibersignalen till en elektrisk signal. Om det blir skador på den optiska kabeln in i lägenheten ska du inte titta in i den eftersom skadligt ljus för ögat som inte är synligt (infrarött) går genom kabeln. Kabeln från fiberomvandlaren till TV-/internetuttag är däremot en helt vanlig nätverkskabel (ethernetkabel) som inte är farlig att titta in i.

Router för bredband
Föreningen har köpt in en router per lägenhet av märket Asus RT-AC68U. Längst ned på sidan finns en pdf-fil med instruktioner för denna router. Det går precis lika bra att använda en annan router med ethernet-ingång (WAN). Däremot funkar inte routrar som har en Coax-ingång (i folkmun kända som "Comhem-routrar").

Om Wi-Fi-täckningen eller den trådlösa hastigheten inte är bra nog kan det vara bra att testa att uppdatera routerns programvara till den senaste versionen (se instruktioner i filen längst ned på sidan) eller att flytta routern så den står centralt i lägenheten och utan hinder. Ett annat alternativ är att testa med en annan router. Bäst hastighet och stabilast uppkoppling får du alltid om du använder en nätverkskabel från routern till din enhet istället för det trådlösa Wi-Fi-nätverket.

Ägande
Fiberomvandlaren samt fiberkablar ägs av fastighetsnätsägaren och får inte åverkas. Ethernetkabeln från fiberomvandlaren till nätverksuttaget nära TV:n får du ta bort eller ersätta med en annan dragning om du vill. Routern beskriven ovan tillhör BRF Läxan Nr 1 och ska lämnas kvar vid flytt.

Utrustning för TV-abonnemang
Om du valt att köpa till ett TV-abonnemang är det möjligt att du får ytterligare utrustning av din operatör. Det är helt upp till avtalet mellan dig och operatören om vilka villkor som gäller för denna utrustning.

Routerinstruktioner