Ordningsregler

Följande ordningsregler gäller inom fastigheten Tidaholmsplan 22-24.

Lägenhetsinnehavaren är skyldig att följa ordningsreglerna och se till att de följs av övriga medlemmar av hans eller hennes hushåll, hans eller hennes gäster och andrahandshyresgäster.

• Lägenhetsinnehavaren ska hålla god ordning, vara aktsam om och väl vårda föreningens egendom.
  • Lägenheten eller andra av föreningens utrymmen får inte användas för annat än avsett ändamål.
  • Verksamhet som kan vara störande för andra får inte bedrivas inom lägenheten. Av hänsyn till grannarna får bullersamma arbeten eller musik inte förekomma före kl. 07.00 och efter kl. 22.00 utom i undantagsfall.
  • I husets allmänna utrymmen, särskilt trappuppgångarna, ska det vara tyst efter kl. 22.00.
  • Då det uppstår en skada av sådant slag att den måste avhjälpas utan dröjsmål ska någon i styrelsen omedelbart underrättas.
  • Då det uppstår en skada som lägenhetsinnehavaren anser det vara föreningens skyldighet att reparera ska någon av styrelsens medlemmar kontaktas innan felet åtgärdas. Bara om reparationen är godkänd betalar föreningen räkningen.
  • Var sparsam med såväl varmt som kallt vatten. Lämna inte vattenkranar öppna om vattnet är avstängt. Droppande eller läckande kranar, WC-cisterner och element ska åtgärdas.
  • Lägenhetsdörren till trapphuset får inte hållas öppen för ventilering eller för att vädra ut matos.
  • Lägenhetsinnehavaren har att rätta sig efter bestämmelserna om sotning och kontroll av ohyra. Upptäckt av ohyra ska omedelbart anmälas till styrelsen.
  • Portgångar och källargångar och andra allmänna utrymmen får inte belamras med personliga tillhörigheter som cyklar, mopeder, trehjulingar eller kälkar.
  • Enligt brandföreskrifterna får barnvagnar inte placeras i trappuppgångar.
  • Dörrar till källaren och tvättstugan får inte lämnas olåsta.
  • Det är förbjudet att röka eller använda levande ljus i husets allmänna utrymmen.
  • Grillning utomhus är tillåten endast i anslutning till föreningens gemensamma grillplats på gården.
  • Se till att trappfönster, vindsfönster och källargluggar är stängda då väderleken är sådan att fastigheten annars kan skadas.
  • Mattor får inte piskas eller skakas från balkongerna använd piskställningen på gården.
  • Sopor som läggs i soprummet ska vara väl emballerade. Alla har att följa vad som föreskrivs i kommunens regler för sophanteringen enligt bifogade informationsblad.
  • De allmänna utrymmena i trapphus, på vindar, i källare eller på gårdar får inte belamras med föremål som ska slängas.
  • De regler som är uppsatta för användandet av tvättstugan ska följas. Dessa lokaler ska rengöras efter begagnandet.
  • Vid inkoppling av spisfläkt till frånluftskanal är det lägenhetsinnehavarens skyldighet att först försäkra sig om att kanalen inte delas med annan lägenhet och att den är täthetskontrollerad.
  • Anslag eller affischer får inte sättas upp på husets ytterväggar eller i trappuppgångarna utan särskilt tillstånd från styrelsen.
  • Utomhusantenner och parabolantenner får inte monteras på fastigheten utan styrelsens tillstånd.
  • Fasader eller balkongräcken får inte utan särskilt tillstånd från styrelsen förses med fasta installationer som kan påverka husets utseende och som inte går att avlägsna utan att efterlämna spår.