Matavfall & Kompostering

Matavfall

Sedan 2023 är det obligatoriskt att sortera ut matavfall från övrigt avfall för att till exempel skapa biogas och biogödsel. Matavfallet hämtas på torsdagar av kommunens entreprenör och både hämtning samt beställning av nya papperspåsar är kostnadsfri. Föreningen har köpt in ett matavfallsskåp som står strax bortom ingången till 24:an och som öppnas med samma nyckel som går till källaren och husets ytterdörrar. Se till att stänga luckan ordentligt efter användning.

Påsar

Tänk på att försluta påsen väl, fyll den därför inte över den streckade linjen. När dina matavfallspåsar börjar ta slut kan du hämta nya under arbetsbänken i tvättstugan (kontakta styrelsen via hemsidan om även de börjar ta slut) eller använda fruktpåsar av papper från mataffären. Använd aldrig plastpåsar till matavfallet!

Sortering

Det är viktigt att enbart använda papperspåsar samt att följa sorteringsreglerna. Vid felsortering, till exempel om förpackningar eller plast slängs som matavfall, tillkommer en kostnad för föreningen för att avfallet istället ska hämtas som vanligt restavfall.

Lista på SVOA:s hemsida om vad som får och inte får slängas i matvafallet

Broschyr med instruktioner och tips om matavfall

Affisch med sorteringshjälp

Kompostering

Vi komposterar

Alla boende i huset är välkomna att kompostera sådant hushållsavfall som kan komposteras (se förteckningen nedan). Det är självklart frivilligt att kompostera, men att kompostera gagnar miljön genom återvinning. För närvarande har vi en varmkompost som står på baksidan av huset.

Bakgrund

Genom ökat miljömedvetande och ständigt stigande kostnader för sophantering har intresset för lokal kompostering ökat.

Varför kompostera?

Vi minskar sopberget, ca 50 % av hushållsavfallet är komposterbart och går alltså att återföra till naturens kretslopp. Genom att kompostera har vi dessutom minska föreningens sophämtningskostnader. Slutligen ger komposteringen de boende fri tillgång till prima jordförbättringsmedel till krukväxter och rabatter.

Vad innebär kompostering för dig?

Två slaskhinkar i stället för en, varav den ena töms i komposten. Den lägre sophämtningskostnaden gagnar alla boende i huset.

Instruktioner och tips:

Nedan finnes en förteckning över vad som får respektive inte får läggas i komposten. Kompostera bara sådant som är tillåtet enligt förteckningen, så kan det inte gå fel

Tänk på att finfördela sådant som läggs i komposten. Komposteringen blir då mycket effektivare och går fortare eftersom mikroberna som sköter själva komposteringen får större "anläggningsyta" att bearbeta på avfallet. Det har förekommit hela limpor o.d. i behållaren. Detta är mindre lämpligt - bryt isär limpor i flera bitar, riv itu bananskal osv. Kvistar och krukväxter bör av samma skäl klippas ned i mindre bitar

Graden av finfördelning har ett direkt samband med kvaliteten på den färdigkomposterade jorden. Långa pinnar, hela citrusfrukter m.m. kräver lång tid för att brytas ned. Om man använder kompostjorden till sina krukväxter är det dessutom trevligare med fin jord av jämn kvalitet än jord med klumpar och pinnar i.

Rör om ofta och mycket i komposten. Man kan aldrig röra om för mycket. Om man inte rör om är det risk att det färskaste avfallet lägger sig som ett blött lock över det halvkomposterade avfallet. Kol/kvävebalansen blir då felaktig och komposten kan börja lukta ammoniak.

Luktar komposten ammoniak - ös över lite strössel från den svarta plasttunnan samt rör om ordentligt. Det går också alldeles utmärkt att lägga lite papper i komposten, såsom sönderrivna äggkartonger och hushållspapper som använts för att torka ur diskhon.

Färdig kompostjord finns i "efterkomposten", dvs. i trälådan som står vid stora gårdens bortre hörn. Du kan när du vill hämta jord för eget bruk ur trälådan. Denna kompostjord är mycket näringsrik och mycket bra som jordförbättringsmedel och växtnäring. Ska den användas till krukväxter bör den därför späs ut något med vanlig, näringsfattigare jord, annars kan krukväxterna få en näringschock och fara illa. Kompostjorden är även mycket lämplig som jordförbättringsmedel i trädgårdsland och rabatter. Bättre än "specialsubstrat" och andra obskyra produkter från handelsträdgårdar.

Komposterbart avfall är

skal och rester från frukter, rotfrukter och grönsaker - de vanligaste konserveringsmedlen bryts ned successivt.
kaffe- och tefilter med sump
allt matavfall - även fiskrens, köttben, äggskal och skal från skaldjur
använd blomjord, vissna blommor och krukväster.
trädgårdsavfall - grenar och kvistar flisas.